معرفی مرجعیت

معرفی مرجع ملی تنوع زیستی دریایی و ساحلی:    

دریاها و اقیانوس ها ضمن برخورداری از تنوع زیستی بالا نقش مهمی را در  چرخه آب، تعدیل درجه حرارت آب و هوایی، تامین بیش از 50 درصد اکسیژن موردنیاز زمین و ارایه خدمات به بشر در حوزه های مختلف اقتصادی، گردشگری، تامین غذا و دارو، حمل و نقل و ... ایفا می کنند. از ویژگی های خاص بوم سازگان های دریایی که نمایانگر اهمیت آنها در حوزه حفاظت و مدیریت است می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

- دوسوم (70درصد) سطح کره زمین را بوم سازگان های دریایی تشکیل می دهند.

- دریا خاستگاه حیات است  بنابراین تاریخ تکاملی طولانی تری نسبت به خشکی دارد.

- بیشترین شاخه های جانوری در دریا زندگی می کنند از 34 شاخه جانوری شناخته شده بر روی کره زمین، 32 شاخه در دریا وجود دارند و از این تعداد نمایندگان 15 شاخه جانوری منحصراً در دریا پیدا می شوند. بعنوان مثال گروه های شناخته شده ای مانند خارپوستان، شانه داران، کرم های روبانی، کرم های بادامی شکل محدود به زیستگاه های دریایی هستند.

- دریا دارای تنوع ژنتیکی بسیار بالاتری نسبت به خشکی است.  درصد قابل توجهی از این تنوع ژنتیکی در مناطق عمیق دریایی مانند شکافهای آب گرم میان اقیانوسی وجود دارند که دسترسی انسان به آنها محدودتر است.

- زیستگاه های دریایی بیشتر در معرض ورود گونه های مهاجم هستند که این به علت فعالیت کشتیرانی است که گونه های زیادی را از طریق آب توازن و یا به صورت چسبیده به بدنه خود جابجا می کنند.

- طبیعت به هم پیوسته بوم سازگان های مختلف آبی نقش عمده ای در تعدیل نظام جهانی محیط زیست ایفا می کند.

- بوم سازگان ها و موجودات زنده دریایی در مقایسه با بوم سازگان ها و جانداران خشکی در برابر تغییرات محیطی حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند. مهم تر اینکه میزان اطلاعاتی که در حال حاضر در مورد بوم سازگانهای دریایی وجود دارد، برای طراحی برنامه های مدیریتی و حفاظتی در رابطه با ا ستفاده پایدار از منابع ساحلی کافی نیست .

با توجه به اهمیت اکوسیستم های ساحلی دریایی به لحاظ برخورداری از تنوع و غنای زیستی بالا و از آنجایی که این محیط ها در معرض مخاطراتی چون تخلیه مستقیم آلاینده ها، فعالیت های توسعه ای نامتوازن و بهره برداری های گسترده از ذخایر زیستی و غیر زیستی و ... قرار داشته و این بهره برداری های ناپایدار پیامدهای زیست محیطی آشکار و گاه جبران ناپذیری بر آن ها برجا خواهند گذاشت،  لذا در راستای کمک به دستیابی اهداف کنوانسیون تنوع زیستی در کشورهای عضو این کنوانسیون ذیل مرجع ملی تنوع زیستی یک نفر به عنوان مرجع ملی برای تنوع زیستی دریایی و ساحلی انتخاب گردیده که اهداف و برنامه های تعیین شده را پیگیری نماید. با تشکیل این مرجع که دبیرخانه آن در معاونت محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست کشور می باشد یک کارگروه علمی شکل گرفته که در حوزه های هدف ذیل فعالیت دارد:

- منابع زنده دریایی و ساحلی

- گونه های مهاجم اکوسیستم های دریایی و ساحلی

- مناطق حفاظت شده دریایی و ساحلی

- مدیریت یکپارچه مناطق دریایی و ساحلی

- آبزی پروری

- مدیریت آلاینده های مناطق دریایی و ساحلی

- رویکرد اکوسیستمی در مدیریت تنوع زیستی مناطق دریایی و ساحلی


6.1.9.0
گروه دورانV6.1.9.0